Mopeden är tonåringens hjärtebarn. På något sätt betyder det frihet och självständighet att köra omkring på en oljad tvåhjulare, även om man inte får köra särskilt snabbt, och även om man inte har råd till särskilt mycket bensin. Något av det roligaste med att äga en moped är att meka med den. Ställa sig i garaget på kvällen efter skolan eller jobbet och skruva loss så många mopeddelar som möjligt. Sen är utmaningen att få ihop allt igen, kanske gör man rent muttrar och skruvar och reläer och fixar fint innan prylarna återinstalleras.

Förgasare hit och dit

En av de viktigaste mopeddelarna är förgasaren. Den finns inte i bilar eftersom de har ett bränsleinsprutningssystem istället, men på mopparna hänger den kvar och ser till att bränslet blandas med luften. Oavsett om förgasaren är en konstant förgasare eller en variabel förgasare, så måste man se till att den fungerar korrekt, precis som alla andra mopeddelar. Annars riskerar man motorstopp. Motorn kan också skära sig vilket inte heller är så roligt. Förgasare är ett sådant ord som ungdomar som kör moped snabbt lär sig använda. För att hitta rätt i utbudet delar till moped, finns ett antal återförsäljare som kan tipsa.

Avgassystem som väsnas

När avgassystemet är rätt så väsnas det så mycket som möjligt. I alla fall är det som gäller för tonåringar som spenderar sina kvällar och helger med att gasa omkring på fält och små vägar ute på landet. De använder gärna trimmade mopeder som kör lite snabbare än vad polisen är okej med, och de gasar och sprätter och visar upp sig som tuppar i hönsgården. Man kan även fiffla med själva avgassystemet. Sätta dit mopeddelar, ta bort mopeddelar och så vidare. Det är en hel vetenskap det där. Och det är bara tonåringar som vet exakt hur reglerna ser ut.

Mopeddelar är det bra att ha koll på, men allra helst ska man även kunna skruva isär en moppe och såklart sätta ihop den igen. Den tonåring som kan sina mopeddelar, den har en större chans att klara sig i sociala sammanhang. Så krasst är det.

Mopeder i ung ålder