Mopeder och tillbehör
Mopeden uppfanns i Sverige. Eller ja, riktigt så var det kanske inte, men ordet moped kommer i alla fall från svenskan och myntades 1952 av Harald Nielsen, som var en svensk journalist och motorfantast som skrev för den legendariska tidskriften Motor. När mopeden kom och hade både motor och pedaler, utropade han officiellt i tidningen, att han numera tänkte använda ordet moped för att beskriva denna farkost. MO från motor och PED från pedaler. Sedan dess har många länder och språk valt att använda samma ord för att beteckna mopeden, hit räknas bland annat engelska, tyska, norska och finska.
Mopeden, eller moppen som dess förare tenderar att lite avslappnat kalla den, betecknar nu för tiden bara de fordon som har svagare motorer än motorcyklar. Men faktum är att man satte pedaler på motorcyklar redan i början av 1900-talet, vilket ju egentligen också borde räknas som en moped. Det var praktiskt för dessa tidiga mopeder att också kunna startas med pedal, istället för att springas igång som man tidigare fått göra.
Stor trend
I Sverige blev moppen populär i början av 1950-talet, i samma veva som motorjournalisten Nielsen döpte detta nya fordon. I början var det i princip cyklar som man hade hängt en motor på och satt på en extra broms, för att vara säker på att de skulle gå att stanna, men så småningom etablerades den nya varianten av motordriven cykel på den svenska marknaden också. Man bestämde att det skulle finnas olika klasser, klass 1, klass 2, och att det skulle finnas olika hastighets- och körkortsregler för de olika typerna.
Mopedklass nummer 1
Moped klass 1 får inte köra snabbare än 45 kilometer i timmen; den måste vara registrerad för att få köras på allmän väg och dessutom ha synlig registreringsskylt. För att få köra en moped av klass 1 måste man vara minst 15 år gammal och ha tagit körkort med klass AM, minst. Denna moped är den som ibland kallas EU-moppe.
Mopedklass nummer 2
Moped klass 2 är gjord för att kunna köras högst 25 kilometer i timmen och motorns effekt ska inte överstiga 1 kilowatt. 2009 ändrades reglerna så att man nu behöver förarbevis för att få köra också den här typen av moppe.
Det finns en stor grupp moppetokiga människor, i Sverige och i världen. Det är, till skillnad från vad man gärna tror, inte bara tonåriga killar som kör moped efter skolan, utan också affärskvinnor i stan, bönder på landet, miljöfantaster som vägrar körkort och många fler som uppskattar mopeden. Den är billig att införskaffa, prisvärd att köra, miljövänligare än bilen och lättare att ha att göra med på många sätt.
Mopedens populäritet har lett till att det också finns en stor marknad för olika mopeddelar. Mopeden är förhållandvis lätt att meka med, i alla fall om man jämför med en bil eller motorcykel. Motorintresserade ungdomar och vuxna trivs i garaget och lägger ofta mycket tid på att fixa till sina fordon, byta ut delar, reparera och göra dem snyggare och hållbarare. Butiker säljer alla möjliga delar för mopeder, från nya kåpor och handtag, till däck och fälgar. Det finns dessutom en värld av grafisk konst som man kan dekorera sin moppe med.
Trim
När man inte bara pratar om utseendet och det som görs för att få ett coolare fordon, kan man ta hela grejen ett steg till. Att trimma mopeden kan kännas obehagligt och olagligt, det är det inte, men man bör naturligtvis veta vad man gör. Om man råkar kapa fel plastbit eller borra ett hål i en tank som inte bör borras i, kan det ha förödande konsekvenser. Mopeder trimmas oftast för att gå snabbare och bli starkare, och för att det är möjligt och riktigt roligt naturligtvis.
Det är inte bara delar till mopeden som man kan shoppa. Det finns också en uppsjö av tillbehör för mopeden, en del mer nödvändiga än andra, samt några som snyggar till även föraren. Nu är det populärt att ha en cool hjälm, gärna en med matt finish eller en med visir och glas för ögonen. Förutom hjälmar finns det också lampor, väskor, olika sorters mätare och såklart verktyg och smörjmedel som moppen kanske kan behöva.
Trots att det var en svensk som kom på ordet moped, är detta billiga fordon mycket populärt även ute i världen. Här gäller olika regler, ordval och seder, precis som när det gäller andra kulturella objekt. I Grekland kallas de papaki, i Australien måste man ha hjälm när man kör och i Vietnam är mopeden bra mycket viktigare än bilen.